Sledujte nás:

Datum registrace: 25. 11. 2013

Jak si nahrát profilovou fotku?

Hanka Malkova

Sebekoučink

Zahájení: 25.10.2019
Ukončení: 17.01.2020
Cíl: Žít zdravě

50% Držím!
- +

Zaplacený cyklus je přístupný do 19.01.2020

Získané body

Tento měsíc: 124
Celkem: 3522
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 58.00 km
Kolo: 25.00 km
Cvičení: 0 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 95079.98 km
Kolo: 51412.41 km
Cvičení: 4327 h 47 min

Přátelé

Lektoři

?

Jak si přidat lektora

Hanka Malkova

Jak psát blog?

"Zabijácké pečivo?"

21. 07. 2015

Tak znělo téma včerejší tiskové konference pořádané Fórem zdravé výživy. K problematice bezlepkové diety, kvality pečiva a jeho nutričního přínosu se vyjádřili odborníci Doc. MUDr. Pavel Kohout, Prof. Jana Dostálová a Mgr. Tamara Starnovská.

Bezlepková strava, paleo dieta, raw strava či jen prosté vylučování pečiva je v současné době velmi populární. Až 1/3 Američanů dodržuje preventivně bezlepkovou dietu s domněním, že zhubnou nebo že jim to přinese určité zdravotní benefity. Zatím však nebyly vědecky prokázané žádné příznivé účinky, které by tato dieta přinesla. A jak se vyjadřuje o bezlepkové dietě pro zdravé lidi gastroenterolog Pavel Kohout? "Jedná se o dražší variantu něčeho, co je méně pestré." Přece jenom nabídka pečiva z rýžové, kukuřičné či jiné mouky neobsahující lepek je omezená a cenově se pohybuje v porovnání s klasickým pečivem úplně jinde. Bezlepková dieta by sice zdravému člověku neměla nijak uškodit (v extrémních případech by mohlo dojít k nedostatku některých vitaminů, např. vitaminu B6), ale zásadní význam pro zdraví určitě nemá.

Jiné je to samozřejmě v případě lidí s onemocněním, které vyžaduje lepek výrazně omezit či z jídelníčku zcela vyřadit. Může se jednat o celiakii, alergii na lepek nebo řadu dalších onemocnění. I tato onemocnění je však třeba rozlišovat a každé má svá pravidla diety. Zatímco při alergii na lepek je nutné ze stravy vyloučit veškerý lepek, v případě celiakie lze tolerovat maximální příjem 20 mg lepku denně. Proto se můžete například setkat s potravinami, které jsou označené za bezlepkové a současně se na obale dočtete, že výrobek může obsahovat stopy lepku. Toto zdánlivě nesmyslné označení je však v pořádku. Celiak může tuto potravinu v přiměřeném množství konzumovat, pokud však máte alergii na lepek, může vám tato potravina již způsobit značné problémy.

A jakou má pečivo úlohu v našem jídelníčku?
Obiloviny a pečivo je součástí našeho jídelníčku již od nepaměti a určitě tam tedy patří, je však důležité ho správně vybírat a konzumovat v přiměřeném množství. Na jednu stranu nám poskytuje potřebnou energii v podobě sacharidů, určité druhy také vlákninu a některé vitaminy a minerální látky, když je ho však v našem jídelníčku příliš a nebo si vybereme nesprávné druhy, tak nám může uškodit. Může se jednat o nadbytek energie v podobě sacharidů, ale u některého pečiva také tuků, cukru a soli. Do pečiva se řadí legislativně také jemné a trvanlivé pečivo, kam spadají i různé koláče, croissanty, sušenky, oplatky apod. Tam už je třeba na jejich konzumaci dávat větší pozor, neboť často obsahují velké množství cukru a tuku, který ve většině případů nemá vhodné složení. Tyto výrobky by se tedy v našich jídelníčcích měly objevovat jen výjimečně.

A jak pečivo vybírat?
V případě balených výrobků je to jednoduché, tam sledujte především složení a tabulku nutričních hodnot, pokud je uvedena. Horší je to u nebalených výrobků, kde se jen stěží můžeme dopátrat, co daný kus pečiva přesně obsahuje a odkud byl případně zmrazený polotovar dovezen. Orientovat se můžeme alespoň podle názvu, pokud je na cedulce u pečiva uvedeno celozrnné pečivo, určitě je vhodné po tomto kousku sáhnout, to se však v dnešní době hledá v běžných obchodech jen těžko. Většinou se jedná spíše o vícezrnné nebo speciální pečivo, což však neznamená celozrnné a většinou tedy nenese ani jeho benefity. Nesmíme se nechat zmást ani barvou pečiva, tmavé pečivo už dávno neznamená celozrnné, neboť většina pečiva se dnes dobarvuje praženými obilovinami nebo karamelem.

A jak je to s rozpékaným pečivem? Spíše než na samotném faktu zmrazení a následného rozpečení záleží na kvalitě surovin,ze kterých je pečivo vyrobené. Lze se tedy setkat s odlišnou kvalitou jak u pečiva čerstvého, tak pečiva rozpečeného a nemusíme automaticky rozpékané pečivo považovat za méně kvalitní.

Klasický chléb a pečivo má tedy ve vyváženém jídelníčku své místo a pokud k tomu nemáme zdravotní důvody, tak je zbytečné ho z jídelníčku vylučovat. Proč si zbytečně odpírat ten požitek z čerstvého křupavého chleba? Neříkejte, že si na něm občas rádi nepochutnáte.

Hodnocení (20 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

20. 07. 2016 15:44
Holky, párkrát jsem si dala tu práci a vážila kuřecí čtvrtky před pečením, po upečení, vykostěné a vyšlo mi, že je nutno váhu hotového kuřete (tedy čtvrtky, prsa budou jinak) vynásobit koeficientem 1.46. Tedy 100 g hotového pečeného kuřete s kostí a kůží odpovídá 146 g syrového kuřete s kůží, ale bez kostí (maso+kůže)
14. 07. 2016 10:29
bez rohlíků si to dokážu představit,ale bez chleba teda néééééééééééé :D
14. 07. 2016 09:20
Bez pečiva to nejde,co by to byl za život.Ráno celozrnný rohlík s Florou a medíkem nikoho nezabije a v bříšku je jak v pokojíčku.Chleba si peču doma a to taky nemá chybu.
14. 07. 2016 09:13
ffloa-já se také přidávám s dotazem.S kuřetem ,zápisem, stále zápasím
10. 04. 2016 09:07
Dobrý den, nevím, jak se k Vám dostat, tak píšu sem, snad se nebudete zlobit... :-) Paní Hanko Málková, prosím o informaci..radu. Jak si zapsat pečené kuře s kostmi i kůží? Našla jsem v receptech veř. stravování "kuře pečené" 250g - je to myšleno s kostmi i kůží, prostě se vším, nebo jen čisté maso? A je váha myšlena jako u upečeného kuřete anebo syrového před pečením? Když upeču kuře, naporcuji, ráda bych zapsala tu porci bez nutnosti vykostění a sundání kůžičky.. nevím, jak to zapsat. Děkuji!
21. 03. 2016 19:53
Neumím si představit život bez pečiva.
24. 07. 2015 12:10
Děkuji za vaše rozumné názory, zkuste je šířit i dále :)
21. 07. 2015 15:46
Takový čerstvý křupavý chleba nemá chybu.
06. 07. 2015 09:28
já přestala jíst klasické "bílé" rohlíky a chleba z krámu. Pečivo si peču doma. Střídám různé mouky - pohankovou, žitnou, rýžovou, kukuřičnou....je jich tolik, které jsou zdravější než pšeničná, takže je spousta možností na upečení různých druhů pečiva. A když se do toho nasypou různá semínka, kupovanému se to nikdy nevyrovná. Pečiva se tak nemusím vzdávat.
03. 07. 2015 21:33
Objevila jsem kváskový cvrčovický chléb - nemá chybu, i po několika dnech chutná jako čerstvý - oblíbenec celé naší rodiny.
03. 07. 2015 10:20
Myslím, že úplně nejlepší je péct si chléb doma - nejlépe celožitný z kvásku .... bez něj si jídelníček téměř nedovedu představit :-)
Pěkný článek :-)
02. 07. 2015 23:48
Já myslím, že žádné jídlo není jed, průšvih je nestřídmost.
Chleba mám nejraději svůj žitný kváskový, ale v těchto vedrech je pečení za trest :-).
02. 07. 2015 17:02
Zajímavý blog! Díky! Také si nedovedu jídlo bez chleba představit:-)
02. 07. 2015 12:17
Sláva, že to někdo napsal. Snažím se okolí vysvětlit, že pečivo není zlo. Ale všechno chce svoji míru. Pokud se člověk pase na koblihách, rohlících a chlebech denně, tak to samosebou nese nějaké to riziko. Nicméně to souvisí se skoro všemi druhy potravin. V rozmanitosti je krása. Já třeba měla pečivo včera a dnes ho asi mít nebudu. ;)
02. 07. 2015 11:25
To jsem ráda za takový názor, já si také neumím predstavit den bez chleba a peciva. Hlavne k snídani:-)))
02. 07. 2015 11:11
Mám raději chleba ( u nás je problém koupit chutný chleba,často si ho peču), ale křupavým rohlíčkem taky nepohrdnu.
01. 07. 2015 22:03
Tak to jsem ráda, že jsem normální,když jím chleba:-))))!
01. 07. 2015 20:10
No jo není nad celozrný chleba. Ale stejnak je nejlepší upéct si svůj.
01. 07. 2015 20:03
V obchodě je psána např: pětizrnný chléb - ale jen na povrchu je okem viditelných pár zrnek čehosi, jinak uvnitř nic neobvyklého...dnes musíme pečlivě bádat, v jaké kvalitě nám obchodníci pečivo předkládají. Máme u nás jednu pekárnu, kde se dá věřit deklarovaným surovinám...jen jednu.
01. 07. 2015 19:48
A mě stačí vločky nebo zrno :-)
01. 07. 2015 19:29
A to já od vždycky říkám, že aspoň jedno pečivo denně prostě musím mít :-) Ať už je to kousek obyčejného chleba nebo cereální rohlíček, či žitné ( ale opravdu žitné) pečivo :-)
01. 07. 2015 19:16
Souhlasím s Evinou, já si také nedovedu představit život bez chleba a pečiva. :-)
01. 07. 2015 19:02
No konečně rozumný názor, já už se v poslední době skoro bála prozradit, že jím chleba a pečivo:-))

Aktuality

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Wasa byla ukončena.
Gratulujeme výhercům: rosste, Ratuska, karkkrk

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři