Sledujte nás:

Časté mýty o kávě

Zpět
 

Doc. MUDr. Pavel Kohout, PhD.

 

…škodí zdraví

Přiměřená konzumace kávy představuje prevenci proti celé řadě nemocí, např. Parkinsonově chorobě nebo diabetu mellitu 2. typu. Díky obsahu antioxidantů má káva podobné příznivé antiaterogenní a kardioprotektivní účinky jako zelený čaj nebo červené víno.

…zvyšuje krevní tlak

Běžné dávky kávy rizikové nejsou. U toho, kdo kávu nepije pravidelně, může dojít k mírnému zvýšení krevního tlaku, ale na kofein se rychle vyvine tolerance a tlak se vrátí na výchozí hodnotu.

…podporuje vznik rakoviny

Původní obavy z možných karcinogenních účinků kávy rozptýlily nové výzkumy a studie týkající se kávy a jejího vlivu na rakovinu. Zjistila se negativní korelace mezi pitím kávy a zhoubnými nádorovými chorobami. Tento ochranný efekt kávy se připisuje obsahu antioxidačních látek. Pozitivní zdravotní účinky kávy (antikarcinogenní, antiaterogenní, antidiabetické a další) jsou dnes už tak zřejmé, že se zmínky o nich dostaly i do učebnic klinické dietologie.

…není vhodná pro těhotné a kojící ženy

Většina žen se nemusí své oblíbené kávy vzdát ani v tomto období. Studie prokázaly, že malé množství kávy v těhotenství (do 150 mg kofeinu denně, tj. 2 až 3 šálky) nemá negativní vliv na vývoj plodu ani na vznik komplikací. Při kojení je povolená dávka kofeinu 200 mg denně.

…dehydratuje, je močopudná

Káva organizmus nedehydruje, naopak může být příspěvkem k celkovému dennímu příjmu tekutin. Maximální denní množství kofeinu představuje 4 až 6 šálků, tj. asi půl litru kávy. Tato dávka nepůsobí silně močopudně. Po počáteční konzumaci kávy se sice zvyšuje potřeba močení, ale ta při další konzumaci již nestoupá. Jinak je tomu v případě přehnaného pití kávy, které se projevuje vylučováním zdraví prospěšných látek z těla (vápník aj. minerální látky) a také celkovým odvodněním. V takovém případě je vhodné doplňovat do organizmu vodu.

…nemá se pít na lačno

Kofein povzbuzuje produkci žaludečních šťáv, a tím připravuje trávicí systém na trávení potravy. Je tedy lepší, pokud je káva následována konzumací jídla. Přesto by u zdravého člověka neměla vyvolat zdravotní obtíže. U pacientů se zánětem žaludku nebo vředovou chorobou žaludku je vhodné si kávu odpustit.

…způsobuje žloutnutí zubů

I když se traduje, že pití kávy negativně působí na zabarvení a kvalitu zubní skloviny a souvisí s tvorbou zubního plaku, odborné studie to vyvracejí. Italští vědci z Anconské univerzity zato narazili při laboratorních testech na látku, která zabraňuje šíření bakterií napadajících zuby a způsobujících jejich kazivost.

…espresso je silnější a účinnější

Účinky kofeinu jsou závislé především na dávce kávy a v ní obsaženém množství kofeinu, ale také na rychlosti, jakou kávu vypijeme. Pocit při pití kávy ovlivňuje i množství použité vody. Stejné množství mleté zrnkové kávy bude chutnat v espressu s malým množstvím vody jako silná káva. Navíc ho vypijeme podstatně rychleji než velký objem překapávané kávy. Proto espresso, zejména vypité rychle a na lačno, bude mít větší účinky než překapávaná káva, vypitá postupně, s mlékem a navíc spolu s jídlem. Přitom množství použité kávy a tedy i kofeinu může být stejné.

…mléko potlačuje účinky kofeinu

Mléko tlumí účinek kofeinu pouze na sliznici žaludku, proto je káva s mlékem doporučována u onemocnění žaludku. Mléko a ještě více smetana však zpomaluje vyprazdňování žaludku a s ním i rychlost vstřebávání kofeinu. Nástup účinku kofeinu je proto pomalejší, doba působení delší a konzument může mít pocit, že káva s mlékem je svými účinky slabší než samotná černá káva. Stejně ale působí i jídlo konzumované společně s kávou. Nejrychlejší nástup účinku má káva konzumovaná na lačno.

…po povzbuzení přichází větší útlum

Povzbuzující účinek kávy je nejzřetelnější, když se káva konzumuje ve stavu přirozené únavy. Například při pití kávy v nočních hodinách při práci nebo studiu za účelem povzbuzení bdělosti a psychického výkonu. Po dočasném povzbuzení a zlepšení psychomotorického výkonu však nastává útlum a vystupňovaný pocit únavy. Následná únava ovšem není přímým účinkem kofeinu. Jde o kombinovaný efekt ukončení psychostimulačního účinku kofeinu a pokročilejšího stupně fyziologické únavy, ke které by došlo i bez konzumace kávy.

…může vyvolat závislost

U kávy se nedá hovořit o klasické závislosti, avšak může nastat určitá podoba zvýšené tolerance k účinkům kofeinu, který stimuluje centrální nervovou soustavu. Protože kofein se na rozdíl od tradičních drog užívá orálně a v průběhu dne, jeho absorpce je zpomalená, což snižuje riziko vzniku závislosti. U drog dávka potřebná k dosažení požadované euforie nebo posilujících účinků roste v čase a podněcuje k braní stále většího množství drogy. Většina konzumentů kávy udržuje svoji spotřebu na celkem konstantní úrovni.

…nemůže vyvolat akutní otravu

Za smrtelnou dávku kofeinu přijatou perorálně se považuje jednorázová dávka 150 mg kofeinu na 1 kg tělesné hmotnosti, to znamená kolem 10 g kofeinu u normálního člověka. Předávkování (jednorázová dávka kofeinu kolem 0,5 až 1 g) se projeví neklidem, agitovaností, zrychlenou srdeční akcí, nespavostí, častým močením. Člověk je při vědomí, velmi vzrušivý, ale případné informace není schopen uložit – přehnaná konzumace kávy proto rozhodně není vhodná pro studenty.

…zelená káva – zázrak na hubnutí

Pokud se týká zelené kávy, výtěžnost získání jak alkaloidů, tak antioxidantů je poměrně malá, bylo by to podobné, jako bychom se snažili konzumovat pšeničné zrno bez uvaření – syrové, též výtěžnost získání sacharidů či stravitelnost by byla velmi mizivá, podobně je tomu i u zelené kávy. Pohlížet tedy na zelenou kávu jako na zázračný prostředek k hubnutí, je naprosto neopodstatněné.

Hodnocení (60 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

30. 08. 2017 16:16
Děkuji za zajímavý článek
29. 08. 2017 12:30
moc zajímavý článek, hlavně tedy za některé odpovědi jsem ráda :-.D
27. 08. 2017 22:11
Zajímavý článek.
27. 08. 2017 18:15
Kávu nepiju, ale voní mi. :-)
27. 08. 2017 16:54
kávu mám ráda s mlékem a zelená mi vůbec nechutná
26. 08. 2017 09:35
Zajímavé. :-)
25. 08. 2017 20:45
Naučila jsem se v těhotenství pít místo kávy caro a teď jsem přesedlala na nějaký cereální nápoj a je to super.Káva mi vůbec nechybí,naopak,když ji někde dostanu tak mi moc nechutná.Díky za zajímavý článek
25. 08. 2017 19:59
Zajímavý článek, děkuji. Kávu si obvykle dávám po obědě.
25. 08. 2017 11:53
Ještě že ta káva má rozum a chová se slušně, když ji tolik lidí konzumuje:-)...........včetně mě :-)).....díky za aktuální informace.Zajímavé je, že když jsem na STOB přišla, tak ještě "odvodňovací teorie" o kafi byla v kursu a dělala mi neplechu v koučinku.
25. 08. 2017 10:49
Považuji kávu za příjemnou součást denního jídelníčku a proto mne těší, že si dle uvedeného článku mohu dopřát 2-3 šálky denné
25. 08. 2017 08:23
piji jen jednou denně
24. 08. 2017 23:25
Moc zajímavý článek. Piji tak 2--3 hrníčky kávy denně. Bez mléka i cukru.
24. 08. 2017 23:15
Co se (ne)návykovosti kávy týče, tak to mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že s tím jsem problémy neměla. Pochopitelně, když se člověk chová rozumně. já sice vypiju objemově velké množsví tekutiny, ale relativně slabé - 1-2 lžičky instantní kávy do 0,7litrového hrku, půl na půl voda a mléko, teď už několik měsíců nesůadím. To si dávám k snídani a je to součástí pitného režimu i kalorické a výživové hodnoty snídaně. Pak si občas dám vídeň nebo latté v hospodě, občas na návštěvě. A hlavně v práci na poradách - to většinou z automatu, je to silnější než to moje, se smetanou a cukrem, protože jinak je pro mě hořké.
Kdysi, když jsem s pravidelným pitím kafe začínla, jsem se bála, abych se na něm nestala závislou. Poradil mi, ať zkusím tři dny vysadit, jestli s tím budu mít problémy. Neměla jsem a ani teď nemám, když třeba jdu ráno na odběry, pak dopoledne někam jdu a tak... - na kafe není během dne čas ani příležitost a ráno na lačno si mléko dát nemůžu, tak je k pití jen čaj. Taky jsem se snažila se pití kafe vyvarovat nebo ho aspoň omezit, když se mi začal zvyšovat tlak, ale dlouhodobě jsem nevypozorovala žádné razantní změny tlaku po kávě, to spíš když si dám skleničku vína, piju ho jen zřídka, a tak na to organismus asi není moc zvyklý. Rozhodně jsou jiné daleko signifikantnější vlivy na tlak, než šálek kávy rozumné síly.
24. 08. 2017 21:34
Zajimave ale kavu neiji
24. 08. 2017 19:51
Kávu mám moc ráda a článek mne uklidnil.
24. 08. 2017 18:13
Zajímavý článek. Piji 3-4 hrníčky rozpustné kávy s mlékem, tak jsem v normě.
24. 08. 2017 18:00
Množství šálků kávy se řídí počtem návštěv :-))
24. 08. 2017 15:52
Kávu miluji ,ale moc ji nepiji,jen jeden šálek denně s mlékem,asi tak hodinu po obědě.
24. 08. 2017 15:23
Kávu piju když mám na ni chuť a černou
24. 08. 2017 15:07
mám ráda kávu s mlékem,piji 2-3hrníčky denně...
24. 08. 2017 14:58
@jesus: Myslim, ze navozeni pohody mytusneni, alespon me to tak funguje celkem spolehlive :)
24. 08. 2017 13:43
díky za krásný článek, přidala bych ještě, že navozuje dobrou pohodu
24. 08. 2017 12:26
Káva do mého života patří. Je pro můj organismus nutností. Jsem ráda, že jste některé mýty vyvrátili. Jinak si říkám, že každý extrém je špatný. Všechno se má brát v rozumné míře. Jinak díky za článek.
24. 08. 2017 11:38
Moc hezký článek a díky za vyvrácení známých mýtů :-)
24. 08. 2017 10:25
kávu mám ráda
24. 08. 2017 09:51
Kávu nepiju, ale i tak jsem si to ráda přečetla.
24. 08. 2017 09:36
Většinou nyní piji Caro, klasického turka jsem kdysi pila jen vyjímečně
24. 08. 2017 09:26
super článek, nemusím se bát dát si i 5 káv denně
24. 08. 2017 09:00
Velmi zajímavý článek a i poučný, kávu mám ráda a piji tak 2 - 3 denně.
24. 08. 2017 08:46
kávu piji jednou denně.
24. 08. 2017 08:17
Káva je součástí mého života, takže děkuji za vyvrácení mýtů o její konzumaci.
24. 08. 2017 07:36
v kávě se nevyznám, tak jsem se aspoň něčemu přiučila :-)
24. 08. 2017 07:25
Zajímavé počtení.

Naši partneři