Sledujte nás:

Jak jednoduše vyčerpat denní doporučený příjem tuků?

Zpět
 

Ing. Hana Málková

Jak již víme, tuky do našeho jídelníčku rozhodně patří. Měly by ideálně tvořit 30 – 35 % našeho denního energetického příjmu. Dospělá osoba s průměrnou fyzickou aktivitou, jejíž denní příjem energie se pohybuje okolo 8 000 kJ, by tedy měla za den zkonzumovat cca 70 gramů tuku.

Podrobněji jsme se tomu, kolik tuku by mělo být obsaženo v našem jídelníčku, věnovali v tomto článku

Čísla už tedy známe. Mnohem důležitější však je umět je přenést a využít i v praxi. A proto si nyní si ukážeme, jak ten denní doporučený limit pro příjem tuků vypadá na talíři. A jak ho lze naráz třeba jedním špatně zvoleným jídlem vyčerpat.  

Na každé z následujících fotografií vidíte potraviny, ve kterých je obsaženo 70 gramů tuku.

 

                      

                             4 croissanty                                                        250 g sušenek

 

                      

                              75 g másla                                                             200 g nivy

 

                       

                         400 g krkovice                                                400 g smažených kroket

 

 

                                                 

                                                                    130 g ořechů

Možná si řeknete, že takovou porci jedné potraviny stejně naráz nespořádáte. Ale takový oběd v podobě vepřové krkovice se smaženými kroketami a pár sušenkami k poobědové kávě už zdaleka nezní tak neuvěřitelně, že?

Doporučený denní limit pro příjem tuků vyčerpáte i jednou porcí smaženého sýra s hranolkami a tatarkou k obědu…

 

....nebo dokonce jednou trochu větší klobásou k večeři.

 

Na tuky ve vašem jídelníčku si tedy dávejte pozor, zejména na ty s méně vhodným složením. Jak jsme si totiž právě ukázali, skutečně není těžké denní doporučené množství tuků překročit.

Ještě daleko snáze však překročíte denní limit u rizikových nasycených mastných kyselin (SAFA). Aby se vám to stávalo co nejméně (a nejlépe vůbec), věnovali jsme tomuto tématu celý jeden článek, který naleznete zde

Hodnocení (68 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

21. 03. 2017 21:03
zajímavé
21. 03. 2017 17:20
Obrázky jsou fajn, mám lepší odhad, kolik co má :o)
21. 03. 2017 09:32
díky za názornost
20. 03. 2017 14:38
no je fakt, že překročit tuky je někdy hrozně lehké, právě díky ořechům; a zase na druhou stranu někdy nejsem schopná se dostat k zelenému semaforku
20. 03. 2017 05:59
Díky za obrázky. Lépe se to pochopí...
19. 03. 2017 22:11
Nic smaženého nejím, uzeninu také moc ne, ale sýry jsou mojí slabostí.
19. 03. 2017 21:25
Díky za článek, hned mám lepší představu :-)
19. 03. 2017 19:03
Tuky ( a nejen tuky) lze překročit snadno, s tím mám problém, který v současnosti řeším.
19. 03. 2017 18:39
Moc vydařený článek
19. 03. 2017 15:36
Tohle je moc pěkný článek :-)
19. 03. 2017 10:03
To hodně tučné je taky dost dobré.
19. 03. 2017 10:03
To hodně tučné je taky dost dobré.
18. 03. 2017 21:04
Zajímavý článek, jen to všechno uhlídat
18. 03. 2017 20:13
Musím si pořád hlídat ořechy a semínka. Ty miluji.
18. 03. 2017 19:41
Zajímavé, jak málo stačí k tomu, aby to za den člověk převýšil
18. 03. 2017 19:24
když to člověk nevidí,tak si to ani neuvědomí,kolik tuků za den sní
18. 03. 2017 18:41
DanaR: to je jednoduche - nejdriv si to zadej do sebekoucinku a ono ti to hned dole vyjede, kdyz vyjedou moc velka cisla, podivej se, ve kterem jidle je nejvic a po rozkliknuti uvidis i ve ktere slozce je toho moc - tak ji zredukujes a jsi za vodou :)
18. 03. 2017 17:57
Děkuji za názorné příklady, trochu jsem tápala jak udržet denní příjem na uzdě. Už mám jasno tak musím víc přemýšlet než něco sním.
18. 03. 2017 16:30
Prima, tak aspoň už vím, v čem je problém. Smažák už jsem dávno odsunula pryč, krokety i krkovici také, ale bohužel mám problém s máslem (občas), ale problém NEJ NEJ NEJ s ořechy. Tak musím omezit i ty.
18. 03. 2017 14:52
Smažák, hranolky, tatarka - už ani nevím, jak chutná, neželím toho a vůbec mě to neláká, stejně tak croissanty a sušenky... ale občas klobása - toť můj občasný hřích.
18. 03. 2017 12:24
Jak jednoduché! Dřív mě nikdy nenapadlo, že, když skoro nemastím, tučné maso ani klobásy mi nechutnají, dokážu do sebe dostat tolik špatných tuků třeba v sušenkách.
18. 03. 2017 12:00
Prima přehled. Ujíždím na ořechách , tak se budu muset kontrolovat :-(
18. 03. 2017 10:56
Krkovice, hranolky, klobása..... to mám zřídka, ale ty ořechy! Zejména arašidy, večer sedím a louskám, na množství nehledím, ale aspoň nejsou solené a je to vlastně luštěnina....
18. 03. 2017 06:31
Většina těchto příkladů mi nic neříká a ty tučnější sýry - těch zase nebývá tak moc, max 1/4 na ochutnání, takže Safa bývá iranžové...., Ale není to příliš často.
18. 03. 2017 05:50
Klobásky, hranolky, tučné sýr, tučná masa jsem už dávno vyřadila z jídelníčku.
18. 03. 2017 05:50
Klobásky, hranolky, tučné sýr, tučná masa jsem už dávno vyřadila z jídelníčku.
18. 03. 2017 00:28
Prima článek
17. 03. 2017 21:03
Mě nejvíce mrzí ty ořechy, vše ostatní můžu s klidem oželet.Děkuji za info.Obrázky jsou sice trochu jako ve školce ale hned má jeden lepší představu o množství :-)
17. 03. 2017 18:14
Nejhorší na tuk jsou snad tatranky
17. 03. 2017 17:41
No to je síla.....
17. 03. 2017 12:13
Sušenky jsem úspěšně odbourala, klobásky taky, ale ty tučné sýry :-()
17. 03. 2017 11:54
velmi názorné obrázky
17. 03. 2017 09:45
Zajímavé co jedna napohled nevinná klobása dokáže. :-)
17. 03. 2017 09:31
pěkně a názorně napsané děkuji
17. 03. 2017 09:28
"hezké obrázky" , díky :-))
17. 03. 2017 08:48
Pěkný přehled
17. 03. 2017 08:42
Děkuji za velmi pěkný a názorný článek.
17. 03. 2017 08:03
Taky bezva informace - jak se říká černé na bílém!
17. 03. 2017 07:29
Je to svatá pravda. Můj sebekaučing mi ukazuje, že vždycky první co přešvihnu jsou tuky. A to se jim docela vyhýbám, nasacené nenasycené. No prostě čím méně tím lépe.
17. 03. 2017 07:15
No chce to pořád plánovat dopředu a příp.vyměnit za "lehčí" variantu

Naši partneři