Sledujte nás:

Kolik bychom toho měli vypít?

Zpět
 

Množství tekutin se řídí aktuálními potřebami každého z nás a závisí na mnoha faktorech, jako je věk, zdravotní stav, tělesná aktivita, okolní prostředí (počasí, teplota, vlhkost) a také složení jídelníčku. Každý si proto musí najít své optimální množství tekutin, v tomto článku zmíníme jen obecné zásady.

Denně vyloučíme za běžné situace přibližně 2,5 litru vody - močí (1200–1500 ml), stolicí (100–150 ml), potem a dýcháním (1000 ml). Tyto ztráty musíme doplňovat. Za normálních okolností by měl tedy zdravý člověk přijmout denně cca 2–3 litry vody, přičemž kolem 1 litru přijme v potravinách a 1,5–2 litry pak zbývají na nápoje, určitý podíl vody se vytvoří také v rámci metabolizmu (20–300 ml). Častá doporučení pít 3 litry denně mohou tedy být zbytečně nadhodnocovaná.

Obecně bychom měli vypít zhruba tolik tekutin, kolik vymočíme. Dobrým pomocníkem přitom je barva moči, která by měla být velmi světlá (tmavá, koncentrovaná moč poukazuje na nedostatečný pitný režim). Pro dospělého se uvádí doporučený příjem tekutin přibližně 35 ml/1 kg tělesné hmotnosti/1 den. Příjem tekutin je nutné zvýšit například při nadměrném pocení, zvýšené tělesné námaze, dlouhodobém pobytu v horkém prostředí nebo průjmu.

K dostatečnému pitnému režimu si můžeme pomoci také složením jídelníčku. Tekutiny v jídle hrají poměrně významnou roli, kolik vody jaké potraviny obsahují, se můžete dočíst v tomto článku

Ani v případě přijatých tekutin neplatí, že čím více, tím lépe. Pokud se více potíme, sportujeme nebo pracujeme v horku, ztráty tekutin i potřeba jejich doplnění se sice může v horizontu několika hodin měřit na litry, ale prolévat se bezděčně vodou, zejména vodou čistou, může být až nebezpečné. Když ztrácíme s vodou i minerální látky, nadměrný příjem čisté vody nám může spíše ublížit než pomoci.

Kdy pít?

Pít se má v průběhu celého dne, po menších dávkách tak, aby byl organizmus schopen tekutiny efektivně využít. Ideální je napít se ještě před tím, než subjektivně pocítíte žízeň. To se týká aktivní části dne. V noci funguje organizmus v jiném režimu a má i jinou, nižší potřebu tekutin. Není tedy potřeba za běžných situací v průběhu noci pít, stačí ráno začít nápojem (asi 0,5 litru) a organizmus nebude strádat. Vyšší potřebu tekutin po ránu vyžaduje tělo v případě spánku s otevřenými ústy a nízkou vlhkostí spací místnosti, kdy spotřebuje tekutin více.

Jak již bylo řečeno v úvodu, každý má trochu jiné potřeby a stejně tak jako v jídelníčku, neexistuje ani u pitného režimu univerzálně platné doporučení, kolik by toho měl člověk vypít. Každý si proto najděte optimální množství tekutin, které bude odpovídat právě vašim potřebám, ohled berte také na konkrétní situaci. 

Hodnocení (53 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

25. 08. 2017 21:52
Piji průběžně celý den,celkem to dá 2l.
23. 08. 2017 21:16
Snažím se dva litry vypít, ale někdy to dá práci.
21. 08. 2017 10:47
V pracovních dnech to není problém, ale o víkendech na to občas zapomínám.
20. 08. 2017 10:44
Já piji z 300 ml hrnku a je pravda, že někdy si sice řeknu, je třeba pít a pak kvůli povinnostem zjistím, že jsem to neudělala
17. 08. 2017 04:17
Vypiji asi 1,5 - 2 litry. Mám v kuchyni, obýváku i ložnici čtvrtlitrové skleničky s vodou nebo minerálkou, na nákup nebo k lékaři mám čtvrtlitrovou plastovou lahvičku (od Dobré vody - Tesco), kterou mohu kdekoliv doplnit vodou. Půllitrové lahve se někde nevejdou pod kohoutek. A za každý vypitý čtvrtlitr si udělám čárku a na konci dne sečtu. Jinak jsem vypité množství nedokázala odhadnout :-).
16. 08. 2017 22:40
já piji 2.5 až 3.5 l
16. 08. 2017 12:05
Naštěstí piji pravidelně během dne a nemám s tím problém, i když pocit žízně taky občas přijde
15. 08. 2017 15:20
1,5 - 2 l denně asi zvládnu, někdy to spočítám :-)
15. 08. 2017 12:07
no s pitím problém nemám, ale když si spočítám, kolik bych měla vypít tak je to 3,5 litru, což třeba v sebekoučinku mi svítí pořád červeně
15. 08. 2017 08:32
Musím se naučit nezapomínat a pít během celého dne
13. 08. 2017 21:45
Musím se naučit pít průběžně celý den a nezapomínat.
13. 08. 2017 08:45
Nejlíp naučí pitnemu režimu kojení, žízeň je pořád a cítila jsem se vysata. Od té doby piji výrazně víc.
11. 08. 2017 17:43
snažím se
11. 08. 2017 08:12
pitný režim je duležitý :)
10. 08. 2017 21:49
hezky napsané, i když většinu info znám...díky
10. 08. 2017 10:39
Zajímavé
10. 08. 2017 09:39
Začínám s pitím při ranní hygieně, zaměřuju se na 1. krok
09. 08. 2017 23:21
s pitným režimem bojuju, když mám nějakou potřebu, jdu většinou jíst...pití mi nejde, nepociťuju žízeň...to už musí být....
09. 08. 2017 21:48
Piji v průběhu celého dne, večer již míň. Ráno začínám velký hrnek teplé vody s citronovou šťávou.
09. 08. 2017 19:58
Myslím si, že pitný režim mám v pořádku, během dne vypiju kolem 2,5 l, převážně vody a čaje - neslazené, případně s citronem nebo mátou.
09. 08. 2017 13:57
Podle daného vzorce bych měla mít 2,27 lt tekutin. Když tak 1,5 lt vypuji , tak pak jídlem ( polévky,,ovoce, zelenina, mléko )docela určutě doženu ten zbytek. Tak jsem si mnyslela, že na tom budu hůř. Tak tedky jen si uhlídat ten džán s vodou a s citronem, který si připravuji každé ráno.
09. 08. 2017 12:55
Ty 2 litry určitě za den dám, tak to ještě během tohoto měsíce povytáhnu na ty 2,5 l. :-)
09. 08. 2017 12:39
já mám pitný režim v pořádku, piju průběžně po celý den a většinou vodu a čaje neslazené
09. 08. 2017 09:49
Takže mé dotazy k doporučeným ml/kg jsou zodpovězeny :-).
09. 08. 2017 09:43
Naprosto souhlasím se závěrečným doporučením, budu se jím řídit.
09. 08. 2017 09:22
Dřív jsem začínala den sklenicí vody s citronem - nějak jsem na to pozapomněla - polepším se
09. 08. 2017 09:09
Tak to jsem se svými 2,5l v pohodě.

Naši partneři