Sledujte nás:

Kvalita je důležitější než kvantita

Zpět
 

Doc. Ing. Jiří Brát, CSc.

Kolik tuku by mělo být celkově obsaženo v jídelníčku, jste se mohli dočíst v tomto článku.

Spíše než celkové množství tuku je však mnohem důležitější sledovat, jaké tuky konzumujeme. Nasycené a transmastné kyseliny se spolu s přidanými cukry a solí řadí mezi rizikové živiny. Jejich nadměrný příjem přispívá k rozvoji neinfekčních onemocnění hromadného výskytu, zejména kardiovaskulárních onemocnění, které jsou nejčastější příčinou úmrtí v rozvinutých zemí. Oproti tomu nenasycené mastné kyseliny lze považovat za zdraví prospěšné. Některé z nich jsou esenciální, pro organismus nezbytné. Musí být přijímány ve stravě, protože si je organismus neumí vytvořit.

Jaké potraviny vybírat s ohledem na správné tuky, si můžete přečíst zde.

Zatímco interval pro tolerovaný příjem tuků se ve výživových doporučeních z poslední doby zvyšuje (jak jste se mohli dočíst zde), doporučení pro nasycené a  trans mastné kyseliny, zůstává beze změn.

Jak zní doporučení pro příjem nasycených mastných kyselin?

Podle většiny odborných společností by příjem nasycených mastných kyselin neměl překračovat 10 % z celkového příjmu energie.

Lidský organismus je schopen pokrýt potřebu nasycených mastných kyselin vlastní syntézou, příjem z potravin není tudíž bezpodmínečně nutný.

American Heart Association (AHA) uvádí hodnoty nižší (5-6 % z celkového příjmu energie). Tato hodnota je však velmi obtížně dosažitelná. Podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) by hodnota příjmu nasycených mastných kyselin měla být co nejnižší. Společnost pro výživu a Česká republika nevybočuje z rámce existujících mezinárodních doporučení, příjem nasycených mastných kyselin by měl být nižší než 10 %.

Pro lepší představu, osoby se střední fyzickou aktivitou při příjmu energie 2000 kcal (8400 kJ) by měly konzumovat maximálně 20 g nasycených mastných kyselin denně. Toto množství je obsaženo například ve 100g klobáse, 100g hermelínu, 100 g sušenek, 35 g másla nebo třeba 200g steaku z vepřové krkovice. Pro vyčerpání denního limitu tedy stačí jedno nevhodně zvolené jídlo.

Jak zní doporučení pro příjem transmastných kyselin?

U transmastných kyselin se setkáváme s doporučením co nejnižšího příjmu nebo s cílovou hodnotou do 1 % z celkového příjmu energie. Pro běžnou populaci to odpovídá maximálně 2,5 g na den.  

Doporučením pro příjem nenasycených mastných kyselin se věnuje tento článek.

Pokud chcete mít příjem tuků skutečně pod kontrolou, a to nejen jejich celkového množství, ale zajímá vás i zastoupení nasycených mastných kyselin ve vašem jídelníčku, využijte chytrý program Sebekoučink, který bude tyto hodnoty hlídat za vás. :-)

Hodnocení (57 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

21. 03. 2017 09:35
tak to jsem s tím asi na štíru
20. 03. 2017 14:52
děkuji :-D j
12. 03. 2017 20:25
děkuji
11. 03. 2017 21:55
dobrý článek, díky
11. 03. 2017 20:19
díky
11. 03. 2017 12:02
Hanuja: A jak zjišťuješ, kolik jsi jich do seb dostala? Na potravinových obalech totiž napsané nejsou :-(
11. 03. 2017 08:30
Zase něco přínosného
10. 03. 2017 23:14
opět zajímavé informace o tucích
10. 03. 2017 22:40
2,5g transmastných kyselin si pohlídat na den, to je fuška .Ale dá se .Někdy.
10. 03. 2017 20:46
dělá mi potíž se zorientovat v tom, kolik tuků denně zkonzumuji
10. 03. 2017 10:19
i když jsem už toho přečetla dost z každého článku zase přijde další nová informace. Opakování je prý matka moudrosti
10. 03. 2017 08:19
Opět zajímavé čtení, určitě to pro mě nejsiu nové informace, ale stojí za připomenutí
09. 03. 2017 22:48
V každém článku se dovídám nové informace, teď se musím snažit je využít a správně používat.
09. 03. 2017 15:11
Je pravda, že stačí kousek uzeného a už se řítím na červený semafor. :-)Díky za shrnutí, je to moc zajímavé.
09. 03. 2017 14:02
Děkuji za zajímavý článek
09. 03. 2017 13:39
Jj semaforky jsou obrovský pomocník. Velmi zajímavý článek.
09. 03. 2017 13:32
Hmmm, jedno nevhodně zvolené jídlo - díky za sebekouče.
09. 03. 2017 12:08
Taky jsem ráda za SK, člověk jinak nemá šanci to uhlídat sám, aspoň já to tak vidím.
09. 03. 2017 09:08
Ještě že tady ten sebekoučink máme......
09. 03. 2017 08:40
Opět velmi zajímavý článek :-))
09. 03. 2017 08:27
bez sebekoučinku bych si to nespočítala
09. 03. 2017 08:21
Sebekoučing je dobrý hlídač, červené semaforky nemám ráda.
09. 03. 2017 07:40
Je fakt že program Sebekoučing mi dává představu, kolik ještš můžu a co již nemůžu během dne sníst. Jen občas nemám na výběr, nebo prostě chuť je mocnější.
09. 03. 2017 07:25
Bezva článek

Naši partneři