Sledujte nás:

Pitný režim a hubnutí

Zpět
 

Ing. Hana Málková

 

Voda plní v organismu plno důležitých funkcí a bez ní zkrátka nelze žít, její nedostatek je pro organismus daleko nebezpečnější než nedostatek potravin. I při hubnutí je proto nutné kromě správného jídelníčku dbát také na správný pitný režim.

Veškerý metabolizmus v těle se odehrává ve vodném prostředí, voda je rozpouštěčem a přenašečem důležitých látek po těle. Voda je důležitá také pro správné trávení a vstřebávání živin. Dostatek tekutin je důležitý také pro prevenci zácpy, která může občas hubnutí a změny v jídelníčku doprovázet. V procesu hubnutí se tělo zbavuje kromě tukové tkáně také různých toxických látek nahromaděných v těle, i k tomu je zapotřebí dostatečné množství tekutin v organismu, s nimiž odcházejí škodlivé látky pryč z těla.

Dlouhodobý nedostatek tekutin má za následek pocit únavy, pokles výkonnosti, nebezpečí onemocnění ledvin a mnoho dalších rizik.

Hubnutí není odvodnění

Obézní lidé mají často zvýšené množství tělesné vody. Příčinou je poměrně složitý jev zvaný inzulinorezistence: obezita je spojena s vyšší hladinou inzulinu v krvi, což mimo jiné způsobuje větší míru zachytávání sodíku ledvinami, a v důsledku toho i zadržování vody. Při podstatném omezení stravy dochází ke snížení inzulinu v krvi. U obézních, kteří mají hladinu inzulinu vysokou, dojde útlumem výše popsaného mechanizmu k vyloučení většího množství sodíku a zvýšené tvorbě moči. Nápadné to je u těžce obézních, kdy po zahájení redukčního stravování může hmotnost klesnout o mnoho kilogramů za týden, nejedná se však o ztrátu tukové tkáně, ale především právě o vodu. Podobný efekt se uplatňuje i u hladovění nebo diet s výrazným omezením sacharidů - glykogenové zásoby v těle na sebe váží vodu, a pokud tyto zásoby vyčerpáme, přijdeme společně s nimi i o značné množství vody a číslo na váze může rychle klesnout (to jsou ty zázraky, kdy diety slibují několikakilogramové úbytky během týdne), s opětovným zařazením sacharidů a obnovením glykogenových zásob však vodu velmi rychleme přibereme zpět. 

Při změnách tělesné hmotnosti musíme tedy rozlišovat, zda jde o úbytek tukové tkáně, o který nám jde, nebo zda je pokles váhy dán pouze vyloučením  zadržované vody.

Rozhodně nelze hubnout omezováním tekutin.

Co pít?

Kromě dostatečného pitného režimu je potřeba dbát také na správnou volbu nápojů, což u hubnutí platí dvojnásob. Nápoje slouží primárně k doplnění tekutin, nikoli energie, a proto bychom měli preferovat nekalorické nápoje, nejlépe v podobě vody. Pro každodenní pití jsou vhodné slabě a středně mineralizované vody. Silně mineralizované vody jsou vhodné jen při velké zátěži v letním období nebo při dlouho trvající sportovní aktivitě, kdy je třeba doplnit i minerální látky.

Při výběru minerální vody je zapotřebí sledovat zejména obsah sodíku, který se vždy dočtete na etiketě. Příjem soli (resp. sodíku) je u většiny populace vysoký a je vhodné ho proto spíše omezovat. Problém vysokého obsahu sodíku se však týká jen několika málo druhů silně mineralizovaných vod, většina vod na českém trhu spadá do slabě a středně mineralizovaných vod, které můžeme pít bez obav.

Vhodnou volbou mohou být také neslazené čaje, v létě klidně i ledové, dejte však pozor na obsah cukru v některých kupovaných slazených nápojích.

Asi je všem jasné, že pozor bychom si měli dát na limonády, jejichž konzumací dostáváme do těla pouze tzv. prázdnou energii v podobě cukru.

Při hubnutí bychom to ale neměli přehánět ani s džusy, sice oproti limonádám obsahují i některé prospěšné látky, ale cukru je v nich stejné množství jako v limonádách. Jedná se sice o cukr pocházející z ovoce, nicméně stále je to cukr i se svými negativními vlastnostmi.

Kolik cukru je obsaženo ve skleničce sladkého nápoje?

   

         Sladký ledový čaj                             Cola                                  Limonáda                                  Džus

          14 g cukru/2 dcl                      21 g cukru/2 dcl                    20 g cukru/2 dcl                     22 g cukru/2 dcl

 

Limonády obsahují ve 100 ml většinou okolo 10 g cukru, stačí tedy vypít tři menší skleničky a vyčerpáte doporučený maximální denní příjem přidaného cukru. Jeden litr limonády obsahuje až 2000 kJ, což dosahuje hodnot celého hlavního jídla.

Pokud si život bez sladkých nápojů nedokážete představit, můžete občas využít nápoje slazené nekalorickým nebo nízkokalorickým sladidlem. S jejich konzumací byste to však neměli přehánět a raději byste si měli zvykat na pití vody či jiných nesladkých nápojů.

S létem také roste riziko v podobě častějšího pití alkoholických nápojů, které mohou být opravdu kalorickou bombou. Nejvíce energie obsahuje tvrdý alkohol, nejméně vinný střik.

Nevýhodou je, že se stupněm „ovíněnosti“ klesá i vůle k dodržení naplánovaného množství jídla. V pivě se také nacházejí látky, které zvyšují chuť k jídlu. Takže platí základní hubnoucí pravidlo všeho s mírou, raději si dejte malé pivo či sklenku vína na chuť a k tomu sklenici vody k uhašení žízně. 

Závěrem lze tedy shrnout, že i při hubnutí je příjem tekutin velmi důležitý, je však potřeba vybírat vhodné nápoje, které s sebou nenesou zbytečné kalorie - proto by základem měla být vždy voda. Nemusíte však pořád pít jen čistou vodu, ale zpříjemnit si ji můžete i různými bylinkami nebo ovocem. 

Pitný režim je příkladem toho, že redukce váhy neznamená se jen omezovat a šidit, ale naopak si můžete do jídelníčku přidat dobré nekalorické nápoje a velké množství zeleniny, abychom zásobili tělo dostatkem tekutin. :-)

Hodnocení (57 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

29. 08. 2017 12:33
pěkně napsaný článek a děkuji moc za nějaké informace hlavně o vázání vody
21. 08. 2017 09:54
Pěkně srozumitelně napsaný člának, děkuji.
21. 08. 2017 08:40
Velice zajímavý článek.
Děkuji
21. 08. 2017 06:36
žádne slazené nepiji
18. 08. 2017 18:53
xsavx: Bez znalosti kontextu a elkového zdravotního savu podle mě na tohle nikdo soudný zodpovědně neodpoví. Ta váha už je hodně nad normu (nepředpokládám, že bys měla výšku 2.5 m) a jen komplexní vyšetření může vyloučit nějakou metabolikou poruchu či pomoct zjistit příčinu té nadváhy (jestli to jsou hlavně tuky, nebo je to zadržovná voda v organismu). Z toho, že chodíš na lymfodrenáže, bych tipovala i na to zadržování vody, a zase příčin může být mnoho.
Tak tady doporučuju konzultovat to s doktorem.
18. 08. 2017 08:41
co jsem přestala kouřit a to je už kolem 4 let,tak nesladím a je mi fajn dvojnásob :-)
18. 08. 2017 08:40
Díky za článek. Mě osobně by ještě zajímalo, jak správně spočítat kolik bych konkrétně na moji váhu měla vypít tekutin denně. Přečetla jsem toho mnoho a trendy se mění, ale a většinou je to 2,5 - 3 l denně nebo čím více tím lépe anebo přepočet na celkovou váhu. Ovšem pokud má člověk 150 kg nemůže vypít 10 litrů denně. Navíc když má pocit, že je zavodněný ažaž. Piji celkově tak 2,5 - 3 litry tekutin denně, převáženě vodu a neslazené zelené čaje. Omezila jsem sůl, snažím se dodržovat jídelníček, chodím na lymfodrenáže, 3x-4x týdně ujdu na páse rychlou chůzí 5,5 km, ale výsledky se dostavují velmi pomalu. Možná je to věkem. Je mi 49 let. Poradíte "Jak v mém případě na vodu ?" Díky :-)
17. 08. 2017 09:41
V zimě ujíždím na grogu a svařáku. Bez svařáku se zima nedá přežít.
17. 08. 2017 07:27
Sladit nemusím.
17. 08. 2017 03:37
Mám ráda pivo. V těch vedrech občas neodolám. Naučili jsme se s manželem pít Gambrinus Dry s minimálním obsahem cukru, je vhodné i pro diabetiky. Dostane se ve všech řetězcích.
16. 08. 2017 22:44
slazené nepiji
16. 08. 2017 22:01
Sladila jsem všechno, do 200 ml hrnku čaje jsem dávala 3 kostky cukru! Postupně jsem cukr snižovala a teď už všechno neslazené !
16. 08. 2017 21:36
Bez Sladkých nápojů si život představit dovedu prakticky celý život a přitom mi to není moc platné.Jsem tlusťoch:-(....ale fakt je, že zdravý :-))
16. 08. 2017 17:53
mám ráda neslazené čaje. Nyní piji vodu s mátou a citrónem....
16. 08. 2017 15:08
limonády moc nepiji, spíš čaje, které jsou super i na léto, pokud se do nich přidá led, ovoce nebo máta či meduňka
16. 08. 2017 11:32
Také se snažím o redukci váhy a jediné, co mne zatím mrzí, je omezení právě džusů, kvůli obsahu cukrů. Naučila jsem se pít neslazený čaj i čistou vodu v doporučeném množství, tj. cca 2,5 litru denně, tak doufám, že u mě nenastane případ odvodnění
16. 08. 2017 09:17
Nemám problém pít nesladké nápoje, ale nechám se v létě zlákat pivem☺
15. 08. 2017 09:38
V létě u ohýnku si to bez piva neumím představit. Takže si dám malé a pak se dopíjím vodou. Přesně tak, jak je doporučeno.
15. 08. 2017 08:39
Děkuji za zajímavý článek
15. 08. 2017 07:27
A nesladit kafe, čaj...
15. 08. 2017 07:26
Mnohdy stačí vynechat sladké nápoje.
15. 08. 2017 07:17
Někde jsem četla, že jídelníčkem diabetiků člověk předejde mnohým problémům i když není tedy diabetik, dnes je tedy i určována tzv. předcukrovka tj. 1,5 , kdy je hladina5,6 a vyšší na lačno a cca až i do 15ti let se pak rozvine tedy cukrovka, takže uvážený příjem potravin a tekutin ovlivní naše zdraví a tady se tohle opět potvrzuje, prostě co jsme mohli v mládí, v seniorském věku je třeba určitě změnit pokud zdravějším životním stylem nežijeme od mládí, sami si jinak pomoci nemůžeme
15. 08. 2017 07:16
Díky za informace :-)
14. 08. 2017 22:12
Zajímavý článek, přehledný.
14. 08. 2017 21:34
Dobry clanek
14. 08. 2017 21:14
domnívala jsem se, že inzulínová rezistence je něco jiného....
14. 08. 2017 20:01
Zajímavý článek, děkuji.
14. 08. 2017 19:16
Není voda jako voda, u nás se z kohoutku pít neda.
14. 08. 2017 15:08
ano, hodnocení minerálních vod je pro nás přínosem
14. 08. 2017 14:54
Opět zajímavý článek.Díky
14. 08. 2017 14:53
To je prima, je vidět, že myslíte na všechno :-)
14. 08. 2017 14:37
hanajabu: Ano, hodnoceni mineralnich vod je v planu tento tyden :-)
14. 08. 2017 12:37
Také jsem kdysi podlehla rychlému "hubnutí"
14. 08. 2017 12:00
Mohli byste se v některém z dalších článků zaměřit na zhodnocení běžne dostupných minerálních vod z hlediska obsahu sodíku? A které minerálky kvůli němu raději pít opatrně?
14. 08. 2017 11:54
Beru si inspiraci na přípravu nekalorických nápojů, ten s třešněmi vypadá velmi lákavě, zkusím s červeným rybízem.
14. 08. 2017 10:42
Děkuji za pěkný článek.
14. 08. 2017 10:10
Ty rychlé ztráty několika kilogramů vodou pro mne byly také novinka.
14. 08. 2017 10:06
s pitným režimem nemám problém, ale článek je opět zajímavý
14. 08. 2017 09:14
Děkuji za info
14. 08. 2017 08:04
Zajímavé a tím odůvodněním
14. 08. 2017 07:26
Zajímavý článek, hlavně ten odstavec o odvodnění.

Naši partneři