Sledujte nás:

Tuk v našem těle

Zpět
 

Ing. Lenka Vymlátilová

Máme březen, měsíc tuku. Myslím si, že se nemusíme věnovat jen tukům na talíři, ale i těm, které nosíme uvnitř v těle.

Tak tedy, v těle máme tuk dvojího typu. Jeden je uložen pod kůží a nazývá se tuk podkožní. Druhý typ tuku se ukládá v dutině břišní a nazývá se tukem viscerálním nebo útrobním či břišním.

Tuk podkožní

Tuk podkožní tvoří většinou zhruba 80 % našich tukových zásob. Chrání nás před chladem, před poškozením těla při pádu, slouží jako zásobárna vitamínů a energie na horší časy či pro naše potomky (příprava na těhotenství, těhotenství, kojení). Tento tuk se (až na výjimky) jen velmi málo podepisuje na našem zdravotním stavu! Vnímáme jej tedy převážně jako estetický problém.

Tuk viscerální

Tento tuk už je ale naprosto jiná liga. Přímo obklopuje naše orgány a prorůstá i dovnitř, čímž přímo ovlivňuje jejich (ne)funkčnost. Orgány jsou hůře prokrvovány, vyživovány a deformovány, tedy jejich funkce postupně selhávají. Tento tuk je metabolicky aktivní a podporuje zánětlivé procesy v těle. Je tedy jasné, že tuk viscerální přímo ohrožuje naše zdraví.

Hubeňouři pozor!

I na oko hubení lidé nemající velké množství podkožního tuku mohou mít přebytek viscerálního tuku. Podle výzkumů je až 50 % žen s normálním BMI uvnitř obézních. V angličtině se používá zkratka TOFI (thin on the outside, fat on the inside).

Na druhou stranu asi 20 % obézních netrpí žádnými metabolickými onemocněními, jsou naprosto zdraví. Proč? Protože nemají přespříliš viscerálního tuku.

Tuk rozhodně potřebujeme

"Nejvyššího věku se dožívají lidé s BMI 27 kg/m2."

"Lidé s malým množstvím podkožního tuku umírají dříve."

Závěry studií jednoznačně dokládají, že nějaké procento tuku musíme mít!

Ženy mají mít ideálně 20-30 % tuku v těle, muži 10-20 %.

Jak zjistit množství viscerálního tuku?

Budete se možná divit, ale nepotřebujete žádný zázračný či extra drahý přístroj. Pomůcku máme snad všichni doma.

Nejlepší je totiž krejčovský metr! Čím větší obvod pasu máme, tím je větší pravděpodobnost, že máme i větší množství viscerálního tuku a tím vyšší riziko metabolických a kardiovaskulárních komplikací.

U žen by měl být varovným signálem obvod pasu nad 80 cm, u mužů nad 94 cm.  

Obyčejný krejčovský metr vám tedy prozradí o vašem zdravotním stavu mnohem více než vaše váha nebo index BMI.  

Vyřeší váš problém s kilogramy navíc liposukce?

Tímto procesem se odstraňuje pouze tuk podkožní. Skupina žen byla sledována před liposukcí a po ní. Jejich metabolický stav se po zákroku nezměnil, ačkoliv průměrný úbytek byl 10 kg tuku. A po přečtení článku jistě chápete proč. :-)

Hodnocení (69 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

21. 03. 2017 06:17
Děkuji Hance Málkové za krásně srozumitelné číslo, které se dá dobře zapamatovat a je použitelné pro všechny... :-)!
20. 03. 2017 14:44
díky za článek
19. 03. 2017 22:01
Zajímavý článek.
19. 03. 2017 19:12
Zajímavé čtení, to o hubeňourech jsem nevěděla.
19. 03. 2017 18:40
Děkuji za tento článek
18. 03. 2017 21:22
Nedávno mi jedna paní z Herbalife dělala analýzu a chtěla rozměr přes břicho, ne obvod pasu...Na výpočet vnitřního tuku
18. 03. 2017 12:08
Děkuji za přehledný a poučný článek
17. 03. 2017 20:17
krásně přehledné
17. 03. 2017 09:39
Děkuji Hani M. Po tvém příspěvku je číslo obvodu pasu, který bych měla mít reálnější. :-)
16. 03. 2017 20:35
Hezky a přehledně, taky zajímavé informace v komentářích - moc děkuji :-)
16. 03. 2017 19:11
Článek mě zaujal.
16. 03. 2017 11:12
Hm,tak 86 cm v pase jsem neměla ani při 65 kg v 18 letech. Dnes ani nemluvím, ale díky za za vysvětlení .
16. 03. 2017 10:48
To zohlednění výšky mě přijde logičtější, než nějaká plošná míra pro všechny. Děkuji za vysvětlení.
16. 03. 2017 10:40
Moc dobrý článek...s chutí jsem si ho přečetla
16. 03. 2017 10:11
Některá doporučení berou v úvahu i výšku - celkově drobnější člověk menšího vzrůstu je na tom jinak než ten od přírody mohutnější. Doporučení zní takto: Udržujte si obvod pasu do 50 % své výšky. Tzn. osoba měřící 160 cm by měla mít obvod pasu do 80 cm, osoba 180 cm do 90 cm apod.
16. 03. 2017 06:04
Pravidelně se nechávám proměřit, vše mám OK, ale před 4lety jsem na tom tak dobře nebyla.... Díky stobu mám vše pod kontrolou :-).
16. 03. 2017 02:51
Docela mě tohle téma zaujalo, tak jsem seděla u počítače a googlila... Je toho na internetu poměrně dost, každá stránka pochopitelně "reklamně" poplatná tomu, kdo nějakou tu úžasnou metodu, jak se zbavit viscerálního tuku, nabízí. Nicméně některé postřehy jsou skoro pro všechny společné. Doufám teda, že nepolezu někomu do zelí a neberu mu téma na nějaký příští článek. A nejsouc odborník, nezaručuju, že se někde nemýlím. Nicméně to, co uvedu, vypadá rozumně.
1. Jak zjistit, kolik VT člověk má? Přesně jedině pomocí speciálních přístrojů.
2. Jak odhadnout, kolik ho člověk má? Všechny ty stránky se shodují v metodě měření obvodu pasu a všechny se shodují, že to dává poměrně přesný odhad. Čísla se trochu liší, ale ta uvedená v tomto článku s nimi nejsou v rozporu. Pas se měří v nejužším místě, pod žebry. Žádná stránka nezmiňuje vliv výšky. Takže výška na rozměr v pase asi opravdu nebude rozhodující. A fakt je, že já jsem před hubnutím měla "břicho", tedy podkožní tuk a špeky až pod pasem, pěkně vyklenuté jako nastávající mamina. Po zhubnutí, když si udělám "řasu" nebo "val! z podkožního tuku na břiše, je o poznání menší. V pase setloušťka toho podkožního tuku změnila poměrně málo, ale celý ten pas se jakoby "propadl" dovnitř, pod úroveň žeber, čili nejspíš zevnitř zmizelo "něco" (a doufám, že právě ten VT), co ho vytlačovalo ven.
3. Jak se VT zbavit? Když pominu rady typu "navštivte našeho odborníka a vyzkoušejte naši úžasnou metodu", jsou to:
a) Omezit jednoduché cukry (zejména tedy sacharózu). Dávat přednost poravinám s nízkým glykemickým indexem. Omezit bílou mouku, doporučovány jsou celozrnné věci, jako jsou jáhly, pohanka a kroupy, a také nám již známé luštěniny.
b) Nesladit a nejíst a nepít sladkosti. Pokud vám připadá, že se to překrývá se začátkem a), máte pravdu. Ale ono i na tom nternetu je to v každém článku zdůrazňováno a omíláno stále dokola, tak to opakuju i já.
c) Omezit tuky a hlavně dbát na jejich správnou skladbu. No comment, téma tohoto měsíce :-) Jen poznámka na okraj - povšimně te si, že je to až bod c), i když by člověk předpokládal, že když se chce zbavit nějakých tuků, bude omezování tuků primárním bodem a). Zdá se, že není.
d) Dostatek vlákniny, zejména té rozpustné. Měsíc vlákniny nás teprve čeká :-)
e) Dosttek zeleniny, zejména té zelené !brokolice, kapusta, saláty...). I enhle měsíc náa teprve čeká.
f) Pravidelný pohyb (zejména aerobní cvičení).
A poznámka na závěr - VT se v nás ukládal dlouhou dobu, takže i jeho odbourávání není záležitost týdnů, ale měsíců.
15. 03. 2017 23:56
No mam co další dva roky dělat
15. 03. 2017 22:18
Tak ten pas mně dá ještě co zabrat. I když měřím 182cm.
15. 03. 2017 20:58
Zajímalo by mě, když měřím 155 cm, že vyšší lidé mohou mít v pase stejně jako já.
15. 03. 2017 20:15
Pravdivý článek.díky viscerálnímu tuku se mi rozjela cukrovka a zvýšil krevní tlak.(.
15. 03. 2017 20:01
já když jsem tady na stobu zhubla za 5 měsíců 10 kg,tak všude,ale v pase né,jak nato?
15. 03. 2017 19:37
I když jsem vážila 47kg byla jsem rovná a štíhlý pas nic moc a to jsem byla v lázních aby jsem přibrala. Dnes mám 60kg a pas 84cm.
15. 03. 2017 19:12
zajímavý článek...další zajímavé poznatky
15. 03. 2017 18:40
Tak zhubnout v pase se mi nedaří :(
15. 03. 2017 17:33
Špekoun jsem už poměrně dlouho, kdysi jsem ze zdravotních důvodů hubla pod lékařským dohledem, ale přes boky a přes prsa jsem nesundala ani centimetr. V pase ano, ale nejvíc na nohách, jak na stehnech tak v lýtkách. Nikdo nebyl schopen mi to vysvětlit.
15. 03. 2017 17:30
Doteď jsem nevěděla, že něco takového existuje......díky za osvětu :-)
15. 03. 2017 15:41
Taky mi není jasný poměr obvodu pasu a výšky... opravdu pro ženu 150 cm vysokou platí stejná hodnota obvodu pasu jako o dámy skoro dva metry vysoké?
15. 03. 2017 15:39
Tak teď z toho mám trochu zmatek. Záleží pouze na obvodu pasu? Výška postavy se nezohledňuje? Jak se v článku píše, i člověk s vysokým podkožním tukem nemusí mít zvýšený viscerální tuk a naopak. Dva lidé při stejném obvodu pasu, ale s velkým výškovým rozdílem budou váhově někde úplně jinde.
15. 03. 2017 14:58
Je to hodně těžké zhubnout v pase a přes bříško V 65 letech málo jim cvicim a mam stále V pase víc než bych si přála
15. 03. 2017 14:54
Mám v pase 85 cm snažím se zdravě se spravovat ale po zelenině většinou neberu na objemu dost mám problém s nadymanim
15. 03. 2017 14:38
Měřím 180 cm a pas 80 bych si moc a moc přála...naposledy jsem ho viděla v roce 1988 než jsem otěhotněla...Neměla by se zohlednit i výška postavy???
15. 03. 2017 12:34
Pokud se to dá změřit metrem v pase, jak by pak hubení mohli mít přebytek viscerálního tuku? To by přece měli břicho, tím pádem by nevypadali hubení.
15. 03. 2017 12:34
Pořád se snažím s tím pasem něco udělat, ale stále se to nechce pohnout pod 88 cm. Snad se mi to do léta podaří i díky těmto článkům.
15. 03. 2017 11:44
Taky by mně zajímalo jak snížit viscerální tuk.
15. 03. 2017 11:18
když vidím to BMI 27, tak mě napadá průpovídka " Až tlustí budou hubení, tak hubení budou studení.... "
15. 03. 2017 10:53
Tak jsem koukla do archivních tabulek. Na zčátku sebekoučinku jsem měla v pase 96 (a to jsem měla z předchozí "neevidovný" měsíc a půl už o pět kilo míň, nevím, kolik to dělalo cm). teď mám 78. Mám pas (= nejužší část těla) hodně vysoko a bříško trochu vyklenuté, ale dál už hubnout nechci, protože končetiny by už vypadaly vyzíble.
Nicméně asi jsem zhubla správně, protože v pase šly centimetry dolů o skoro dvojnásobek toho, boky a prsa. Zajímavé bylo, že napřed šly ty centinmetry dolů všude skoro rovnoměrně, pak se úbytek dole a nahoře skoro zastavil, ale v pase to pomaličky pokračovalo dál.
15. 03. 2017 10:45
krejčovský metr je sice prima věc, nicméně žena měřící metr padesát bude mít asi jiný obvod pasu než žena měřící dva metry, i když budou mít obě stejné množství tuku v těle.
Také bych více uvítala informaci, jak se toho "špatného" tuku zbavit...
15. 03. 2017 10:00
Děkuji za přínosné informace.O viscerálním tuku vím,že je to největší nepřítel našeho těla.Pravidelně se v pase měřím.
15. 03. 2017 09:13
Ach jo, při mém obvodu pasu je divné, že ještě žiji.
15. 03. 2017 08:53
Viscerální tuk jde dolů pohybem, cvičením....než jsem zahájila fitko tak jsem měla 9 % , ted už mám 8,5 % a doufám , že to dám ještě dolů. Těch 0,5 % bylo 3 cm v pase.Stále mám co dělat neb mám v pase 88 cm.
15. 03. 2017 08:38
V mládí jsem mívala postavu ve tvaru hrušky, pas mezi 50-60 cm a velkou chybou bylo, že jsem kvůli tomu začala hubnout a držet diety. Narušením metabolismu jsem se dopracovala k tomu, že mi narostlo i břicho, které jsem nikdy nemívala a dostala jsem se do nadváhy :-( Přiznám se, že dnes se toho viscerálního tuku ne a ne zbavit. Jde to čím dál hůř i s věkem.
15. 03. 2017 08:19
Moc tomu asi nerozumím. Informace, že pro zjištění viscerálního tuku stačí krejčovský metr je trošku v rozporu s tím, že hubení lidé jsou tlustí uvnitř. Pokud jde někdo na liposukci, bude mít taky o mnoho cm v pase méně, podle tabulky pak již nebude v kategorii rizika či zvýšeného rizika, přesto ty viscerální tuky mít bude..
15. 03. 2017 08:13
adriana.tak jak se ho holomka zbavit?tot teda otazka.ze.
15. 03. 2017 07:57
tak to by mě též zajímalo jak se zbavit viscerálního tuku, bílkovin mám dost, pohyb - rotoped,kolo,chůze a výsledek nic
15. 03. 2017 07:34
Bezva info, che to přidal bílkoviny/pro svaly/, pohyb - kolo, chůze
15. 03. 2017 07:24
No ale jak se toho viscerálního tuku zbavit. Když zchudnu, tak bohužel většinou jen ten podkožní tuk. Ale ten vnitřní tuk je tak zažraný dovnitř, že bych snad musel umírat podvýživou, abych se ho zbavil.

Naši partneři