Sledujte nás:

Voda a její funkce v těle

Zpět
 

Voda je tekutina, bez které by život nemohl existovat.

Naše tělo je tvořeno z velké části vodou. Celkový obsah vody v těle zdravého člověka se pohybuje okolo 50-60 % tělesné hmotnosti. Čím je člověk mladší, tím větší podíl v jeho těle voda zaujímá. Zatímco u seniorů je to cca 45 %, u dětí je procento vody daleko vyšší, u kojenců dosahuje dokonce až 85 %. Zastoupení vody v těle ovlivňuje také podíl tuku a svalů, protože tuková tkáň obsahuje méně vody než svalová. Čím je vyšší množství tuku v těle, tím je celkový podíl vody nižší. Ženy mají fyziologicky větší zastoupení tuku, a proto mají obecně i nižší podíl vody v těle nežli muži. Zdravý štíhlý muž má v těle průměrně cca 60 % vody, zatímco zdravá štíhlá žena cca 52 % vody. U obézních jedinců pak může být podíl vody v těle ještě výrazně nižší.  

Kde je voda v těle obsažena?

Kolem 60 % tělesné vody je obsaženo v buňkách, zbylých 40 % vyplňuje mezibuněčný prostor.

Voda tvoří velkou část tělních tekutin, například krev je tvořena vodou z více než 80 %, voda je ale také součástí svalů (75 %) a kostí (20 %), v malém množství je například i v zubní sklovině (2 %).

K čemu všemu je voda zapotřebí?

  • voda slouží jako prostředí pro chemické reakce probíhající v těle (v těle probíhá přes 100 000 biochemických reakcí, díky kterým dýcháme, buší nám srdce, trávíme jídlo, myslíme, spíme, hýbeme se, dokonce spalujeme tuky a mnoho dalších reakcí)
  • voda přináší do buněk živiny a z buněk naopak odvádí všechny škodlivé látky a nečistoty (transportní médium)
  • voda usnadňuje trávení, napomáhá vstřebávání živin, nezbytná je také pro vylučování
  • voda je nezbytná pro regulaci tělesné teploty a krevního tlaku
  • voda je svým způsobem rovněž stavební látkou, je součástí sliznic umožňující správnou funkci tkání

Jak tělo vodu využívá?

Vodní hospodářství v těle řídí centrální nervová soustava (centra pro žízeň v hypotalamu) a antidiuretický hormon (ADH). Významnou roli hrají také další hormony a regulátory osmotického tlaku, které vnímají změnu v objemu tekutin v těle.

Značný vliv na metabolismus vody mají minerální látky – především draslík, sodík a chlór. Tyto minerální látky z velké části řídí celkový vodní metabolismus, udržování acidobazické rovnováhy v tělních tekutinách, osmotický tlak, vnikání živin do buněk apod.

Udržování správné koncentrace vody a minerálních látek, které jsou v ní rozpuštěné, je jedním ze základních předpokladů pro přirozený průběh tělesných reakcí a tím také zajištění optimálního zdravotního stavu. Tekutiny je proto zapotřebí do organismu průběžně doplňovat, a to především ve formě nápojů a potravin (část vody vzniká také při metabolických pochodech v organismu). Voda přijatá v podobě potravy a nápojů se částečně vstřebává již v žaludku, nejvíce ale v tenkém a tlustém střevě. Odtud dále putuje do krevních tekutin, ledvin a mezibuněčných prostor, kde je dále využívána.

Kolik tekutin je potřeba do těla dodat, se můžete dočíst v tomto článku.

Nicméně stejně tak jako je nebezpečný nedostatek tekutin, může být život ohrožující i nadměrný příjem tekutin. O tom se více můžete dočíst zde

Hodnocení (52 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

25. 08. 2017 21:53
Zajímavý a poučný článek.
21. 08. 2017 10:49
16. 08. 2017 22:41
děkuji
16. 08. 2017 12:04
Poučné
15. 08. 2017 15:25
překvapilo mě, že kojenci jsou téměř jenom z vody :-D
15. 08. 2017 12:10
děkuji za článek
15. 08. 2017 08:34
Děkuji za zajímavý článek
14. 08. 2017 22:27
Myslím si, že piji po celý den správně. Převážne vodu nebo vodu ochucenou mátou nebo meduňkou.
13. 08. 2017 21:41
Zajímavý článek.
13. 08. 2017 19:38
Velmi poučné, ale občas večer zjistím, že jsem vypila sotva skleničku
13. 08. 2017 08:29
Nic se nemá přehánět - jednu dobu se propagovalo pití 3-5 litrů, naštěstí moje tělo není blbé a odmítalo takovýto pitny režim.
12. 08. 2017 06:47
Hezký článek.
11. 08. 2017 23:44
jesus: Zeptej se v dotazech pro odborníka. V každém případě děhydratace způsobuje pokles tlaku.
A na druhou stranu hromadění vody v těle (při některých onemocněních a poruchách látkové výměny) myslím má za názledek zvýšený tlak.
Proto všechny tyhle články a vůbec všechna doporučení STOBu a doporučené hodnoty v sebekoučinku se vztahují ke zdravému člověku.
A co se vody týče, ruku v ruce s tím jde i iontová rovnováha - zkrátka různé minerály. Pít destilovanou vodu se nedoporučuje, stejně jako přesolenou. Kdo pijete minerálky, je dobré střídat různé značky.
11. 08. 2017 17:42
zajimavé
11. 08. 2017 12:26
Dnes jsem ráno opět zapomněla na pití....
11. 08. 2017 08:10
pěkně vysvětleno díky
11. 08. 2017 07:38
Tak nějak jsem si to představoval, že to funguje.
11. 08. 2017 05:57
Správně vysvětleno
10. 08. 2017 21:45
zajímavé
10. 08. 2017 21:45
zajímavé
10. 08. 2017 19:12
10. 08. 2017 18:42
Tak je vidět i kvalita i kvantita nápojů velice ovlivňuje vodní a minerálový režim v těle.
10. 08. 2017 18:30
chtěla bych se dozvědět víc, o tom jak voda ovlivnuje krevní tlak
10. 08. 2017 16:35
zajímavý článek. děkuji
10. 08. 2017 14:08
Vody musím pít trochu víc, protože mám hustou krev. Tak vypiju okolo 2,7l
10. 08. 2017 10:42
Piju převážně vodu
10. 08. 2017 09:38
Uvědomuju si, že potřebuju takové články číst denně, abych se pořád udržovala v motivační vlně.
10. 08. 2017 09:21
Po tomto článku jsem si opravdu uvědomila, jak je správné pití důležité pro život. Udělala jsem si poznámky do mého sešitu - prožij rok zdravě.
10. 08. 2017 09:16
Voda je prostě všude a jak ukazuje i tabulka s množstvím vody v potravinách, je i tam, kde bychom ji skoro nečekali.
10. 08. 2017 08:23
Onehdá se nějaká ženská kvůli dárku pro děti v soutěži upila k smrti... Pěkný dárek
10. 08. 2017 07:05
O nebezpečí nadměrného příjmu tekutin jsem už taky slyšela.

Naši partneři