Sledujte nás:

Kolik soli bychom měli přijímat?

Zpět
 

Ing. Hana Málková

 

zdroje: http://mene-solit.cz/, Slaná fakta o soli - Publikace Česká technologická platforma pro potraviny

Pro lidský život a správné fungování organismu je sůl, respektive sodík nezbytný. Nicméně sůl zdaleka nepotřebujeme v takovém množství, na které jsme v dnešní době zvyklí.

Negativní účinky sodíku v těle byly v Evropě popsány až na začátku minulého století. Zatímco v průběhu evolučního vývoje byl člověk vystaven ve stravě pouze minimálnímu množství soli, v dnešní době dochází k její nadměrné konzumaci. Dlouhodobý nadměrný příjem soli může mít za následek celou řadu zdravotních komplikací.

Kolik sodíku potřebujeme?

Pro dospělého člověka je minimální potřebná denní dávka sodíku 500 miligramů, což odpovídá zhruba 1,3 g soli. Pro děti do jednoho roku 120 až 200 miligramů sodíku, pro děti od 1 do 9 let 225 až 400 miligramů sodíku.

Kolik soli přijímat?

Z výše uvedeného vyplývá, že soli by nám k životu stačilo jen opravdu málo. Optimální by bylo příjem soli snížit pod 3 gramy na den, což je však v současné populaci vzhledem k dosavadním návykům spíše nereálné. Reálnější doporučení tedy zní (dle Společnosti pro výživu): S výjimkou těžce pracujících osob by dávka soli neměla být vyšší než 5-6 g soli (2,4 gramy sodíku) denně, což odpovídá zhruba jedné čajové lžičce. U starších lidí, kde je častější výskyt hypertenze a dalších onemocnění, se doporučuje příjem soli pod 5 g na den. WHO (Světová zdravotnická organizace) doporučuje příjem soli pro dospělou populaci maximálně 5 g denně.

Skutečné dávky sodíku přijímané potravou jsou ale daleko vyšší, přičemž 75 % sodíku pochází z chloridu sodného (případně glutamátu sodného). Většina soli je obsažena již v potravinách, z doporučené maximální dávky by to byly zhruba 4 g, zbylý 1 g je určen na solení a dosolování jídel.

Vyčerpat celodenní dávku 5 g soli lze poměrně jednoduše, třeba i v jednom nevhodně zvoleném jídle. Názorné ukázky si můžete prohlédnout v tomto článku.

Hodnocení (39 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

18. 11. 2017 16:22
Snažím se soli ubírat, ale doporučené množství určitě překračuji.
13. 11. 2017 19:50
Skoro nesolím, ale v některých potravinách je tolik soli, že mi to pak celkový příjem pokazí.
13. 11. 2017 12:31
5-6 g je hodně málo.
13. 11. 2017 08:19
mrzí mě, že z hotových potravin už sůl odstranit nelze a pak jí člověk přijímá moc, to abychom si vše dělali doma, kde se dá příjem lépe zkontrolovat
09. 11. 2017 18:26
Já solím méně.
09. 11. 2017 15:05
Pokud se hodně potím, potřebuji asi víc soli, že?
09. 11. 2017 12:32
Předala jsem to dál.
09. 11. 2017 06:07
5g to je hodně málo..
09. 11. 2017 06:02
Nikdy jsem si příjem soli neuvědomovala
08. 11. 2017 23:06
Těch 5 g soli na den, to se opravdu prakticky nemůže nic dosolovat.
08. 11. 2017 21:54
tak uvidíme, jestli mám soli hodně nebo přiměřeně
08. 11. 2017 18:57
To se moc špatně odhaduje.
08. 11. 2017 12:15
Snažím se solit méně, jsem zvědavá na přehled potravin, abych mohla posoudit, jak se mi to daří.
08. 11. 2017 11:46
Sice solím málo, ale nevím jaké množství přijmu v potravinách.
08. 11. 2017 11:42
To jsem si myslela, že tahle problematika se mě netýká...ale asi to bude jinak
08. 11. 2017 11:21
No problém bude v té soli, kterou nevidíme - pečivo, šunka, sýr - proč výrobci vše přesolují??? A stejný problém je i s cukrem - je utajený skoro ve všem.
08. 11. 2017 10:14
Děkuji za informace a zaměřím se na to kolik soli za den prijmu
08. 11. 2017 09:08
Solím málo, ale nevím kolik soli je v sýrech, chlebu a podobně. Tajně doufám, že se do limitu vejdu
08. 11. 2017 08:48
Bude to dřina,udržet se na doporučené denní dávce.
08. 11. 2017 08:43
No to mne udivilo, to je tedy fakt málo.
08. 11. 2017 08:31
Solím málo, ale uvedené doporučené množství je dost nízké.
08. 11. 2017 07:43
také solím málo, ale nevím kolik soli spotřebuji v šunce, v sýrech, v pečivu...
08. 11. 2017 07:39
Moc děkuji za přínosné informace.
08. 11. 2017 07:17
Solím málo, ale i tak je to moc.
08. 11. 2017 07:04
Děkuji za informace :-)

Naši partneři